Citisem zilele trecute un articol, ce făcea diferenţa între discrepanţa dintre un administrator de afacere cu MBA, care se îmbrăca ca un om aparent normal, fără să iasă în evidenţă cu nimic, din acest punct de vedere şi directorul firmei lui, care se îmbrăca doar cu haine scumpe, ţiplă, avea ultimele noutăţi în materie de gadget-uri şi care vroia să impună respect prin modul în care se îmbrăca. Recunosc, după ce am citit acest articol m-am întrebat care este diferenţa de percepţie a oamenilor când îi văd împreună pe cei doi? Cu sigranţă că, la prima vedere, majoritatea oamenilor ar crede că administratorul firmei este cel îmbrăcat la costum, iar directorul care aplică directivele este cel îmbrăcat în blugi şi tricou. Superficialitate exterioara este una dintre cele mai nocive stări pe care le poate trăi individul.
Apoi, mi-am adus aminte de întâmplări avute de-a lungul timpului, în care proverbul ” nu haina îl face pe om” nu avea susţinere în realitate. Am păţit-o de multe ori ca, percepţia oamenilor pe care îi întâlneam să nu fie una bună, analizându-mă după îmbrăcămintea pe care o purtam. De foarte multe ori, am avut înţelegeri care nu s-au concretizat pentru că, în percepţia interlocutorului meu, nu mă ridicam la nivelul lui. Şi asta plecând de la faptul că nu eram îmbrăcat cu haine de firmă. Tot de atâtea ori, am fost surprins de diferenţa percepţiei oamenilor obişnuiţi, atunci când mă vedeau îmbrăcat în pantaloni scurţi şi tricou (răspundeau în doi peri, mă luau la mişto, dădeau dovadă de proastă creştere) şi percepţia lor, atunci când mă vedeau îmbrăcat la 4 ace (după ce le trecea uluiala, începeau să fie amabili, cu zâmbetul pe buze şi foarte săritori).
Poate că percepţiile oamenilor sunt influenţate de modul în care te îmbraci, poate că în aparenţă hainele semnalizează celuilalt faptul că nu te ridici la nivelul lui. Dar este vorba despre percepţiile superficiale şi care nu sunt bazate pe ceva solid, ci pe aparenţe. Există o uzanţă tacită în mediul de business şi în întâlnirile de afaceri. Pe care dacă nu o respecţi, de cele mai multe ori te auto-excluzi din discuţie. Pentru că, oamenii pun accent mult prea mult pe ambalaj şi nu pe ce este sub ambalaj. Personal cunosc foarte mulţi oameni creativi, profesionişti, inteligenţi, care nu suportă “salopeta” numită costum. Şi care reuşesc să livreze servicii la un nivel foarte înalt de profesionalism. Asta dacă există răbdare să se treacă de ambalaj.
Poate că este forţată comparaţia, dar atunci când vezi o roşie frumoasă, parcă scoasă dintr-o revistă, te repezi să o iei, imaginându-ţi că este şi gustoasă. Şi de cele mai multe ori, când muşti din ea, rămâi dezamagit de faptul că este fadă, fără nici cel mai mic gust care să îţi aducă aminte de natural. Ei, aşa este şi cu alegerea oamenilor cu care vei avea o relaţie de parteneriat, pe baza ambalajului numit haine. Rişti ca, de cele mai multe ori, ambalajul să fie ochios, iar conţinutul să te dezamăgească. La fel cum ambalajul poate să reprezinte eficient şi ceea ce este în interior, din punct de vedere al cunoştinţelor.
În Iaşi există un anumit snobism. Ştiu că îmi voi face mulţi prieteni prin ceea ce am spus acum. Poate că voi fi catalogat drept un tip ofuscat. Poate că cei care mă vor cataloga aşa nu mă cunosc foarte bine. Dar, vreau să vă rog un lucru – gândiţi-vă de câte ori nu aţi plecat la o întâlnire şi primul lucru de care aţi avut grijă a fost felul în care arătaţi. Şi nu ceea ce aţi fi putut discuta cu potenţialul partener şi cum să îi oferiţi soluţiile cele mai potrivite pentru el. Pentru că, din păcate se intră foarte uşor în jocl acesta superficial. În care tot ceea ce contează este aspectul exterior şi nu se anallizează cel în interior.
Am să închei cu o fabulă a lui Esop: “O vulpe intră intră odată în depozitul unui teatru. Deodată văzu o faţă care o priveşte şi începu să-i fie frică. Uitându-se mai îndeaproape văzu că este numai o mască din cele pe care actorii obişnuiesc să le folosească. “”Ah”” – spuse vulpea, “”arăţi foarte bine, ce păcat că nu ai şi creier””.
Aspectul exterior compensează greu lipsa valorilor interioare. Aşa că vă rog, eu, priviţi dincolo de ambalaj, înainte de a vă forma o părere obiectivă despre omul din faţa voastră.