Stiati ca noi, oamenii, suntem foarte influentabili la stimulii veniti din publicitate? Tocmai de aceea se si baga enorm de multi bani in campanii de promovare. Multi dintre noi avem senzatia ca decizia de cumparare ne apartine, dar nu este deloc asa. S-a demonstrat stiintific ca, in mare masura, actiunea de cumparare a unui produs se datoreaza faptului ca, la un moment dat, am fost foarte expusi la anumiti stimuli publicitari. Fie ca vorbim de publicitatea radio, fie ca vorbim de publicitatea TV, sau de oricare alt fel de publicitate, toate acestea ne stimuleaza creierul si ne atata nevoile.
Va intrebati de ce unele dintre companii au un succes mai mare pe piata decat altele ? Pentru ca au oameni de marketing bine pregatiti, sau pentru ca au in spate o agentie puternica de publicitate care stiu sa faca cum trebuie pozitionarea brandului in piata. Sunt oameni care inainte sa ia o decizie, iau in calcul toate canalele media de pe piata si se opresc la cele mai importante, in functie de audienta. Stiu sa pozitioneze produsul in segmentul tinta pe care il targeteaza si nu in ultimul rand stiu sa sustina campania de publicitate si din spate.
Va propun un exercitiu de imaginatie: va aflati la cumparaturi, in supermarket-ul vostru preferat, unde se aude o muzica relaxanta (ati reusit sa va intrebati de ce se pune o muzica asa de relaxanta in supermarket?) – totul te imbie la cumparaturi. Aveti o lista in mana, pe care ati primit indicatii sa o respectati cu strictete. Intrati pe primul produs si intindeti mana spre o anumita marca. Oare de ce ati intins mana spre acea marca? Oare ati reusit in cateva secunde sa faceti comparatie intre toate marcile de produse? Sau mai degraba, creierul vostru a facut conexiunile, bazate pe stimularea publicitare. In cea mai mare masura creierul vostru a luat decizia si a transmis comanda mainii sa se duca spre marca pe care ati ales-o.
Mesajul publicitar nu manipuleaza. El doar plaseaza produsele unele in fata altora. Asta si in functie de cat de bine este facuta reclama, de ce canale s-au luat in considerare. Creierul uman este ca un burete – preia informatiile asa de rapid incat nu iti explici de ce iei unele decizii in defavoarea altora. Un mesaj publicitar, o campanie buna te trimite direct la produsul respectiv. Si nu atunci, pe loc, ci in momentul in care ajungi la raft, in fata stimulului.
Mixul de promovare este foarte important. Degeaba ai un produs/serviciu foarte bun, daca nu folosesti canalele optime. Unii dintre marketerii din Iasi isi aleg canalele media pe care vor difuza campania in functie de prietenii, in functie de pile si nu in baza unui studiu propriu, sau a unor studii de audienta si de impact. Si uite asa se duc banii, iar produsele desi sunt bune mor usor usor, in lipsa de clienti.
Am avut ocazia sa intalnesc foarte multi oameni dezamagiti de rezultatele avute in media. Unora le-a fost promisa dublarea vanzarilor prin campaniile de publicitate, altii au avut ghinionul sa aiba oameni de marketing distrasi, care nu au pus produsul in prim plan, ci relatiile. Ce au obtinut cu adevarat numai ei stiu. Se plang ca nu au avut rezultate, dar cand ii rogi sa testeze un anumit canal spun ca stiu ei mai bine si ca au oameni platiti special pentru asta. Iti mai dau si lectii despre cum anume sa te prezinti in fata lor si incearca sa te convinga ca au dreptate.
Vreau sa cred ca acesti clienti sunt pe cale de disparitie. Vreau sa cred ca in Iasi, din ce in ce mai multi specialisti de marketing se uita cu responsabilitate la bugetul de marketing pe care il au in mana. Vreau sa cred ca in Iasi campaniile de publicitate vor fi bine facute si vor aduce impact. Vreau sa cred si sper ca oamenii de marketing vor raspunde la telefoane si nu te vor trata ca pe cineva care vrea sa le ia locul.
Stiu vreau foarte multe, dar asa cum am mai spus-o sunt foarte putini oameni de marketing responsabili in Iasi. Oameni de marketing care sa stie sa faca o campanie bine gandita, campanie care sa vanda. Ii numeri pe degetele de la maini. Nu voi da nume, se stiu. Pacat ca mesajele nu ajung asa cum trebuie la tinta finala – clientul.
Sper intr-o piata de publicitate maturizata a Iasului. O piata in care sa conteze profesionalismul si nu pilele si cunostintele, o piata in care oamenii de marketing sa fie mai bine pregatiti, o piata care sa creasca de la an la an si care sa ofere solutii reale clientului final.
Cer prea mult?