Nu știu câți dintre voi mai citiți ziare, poate majoritatea dintre voi s-a mutat pe varianta online a ziarelor. Zilele trecute am văzut în sfârșit cifrele BRAT pentru o parte din ziarele din Iași și nu pot înțelege de ce managerii ziarelor țin atât partea online a site-urilor, cât și print-ul efectiv. Dacă știrile apar pe site cine va mai cumpăra ziarul a doua zi?
Și oare nu din cauza asta se produc scăderi în vânzările ziarelor lună de lună. Cum poate să vândă Evenimentul mai mult de 2.720 exemplare pe lună, iar Ziarul de Iași mai mult de 5,719 exemplare pe lună, iar Adevărul după schimbarea de format mai mult de 2.500 exemplare pe lună? Și aceste cifre sunt în scădere după cum se poate observa de pe site-ul brat.ro. Încep să cred că ziarele sunt păstrate pentru a se cheltui banii pentru un moft – de profitabilitate nu pot să cred că este vorba. Dacă înmulțim numărul de exemplare vândute pe lună cu 2 lei rezultă un venit de 5.440 ron/lună în cazul celor de la Evenimentul și de 8578,5 ron pe lună pentru Ziarul de Iași. Aici se mai adaugă până in 20.000 ron veniți din publicitate. Cheltuielile bănuiesc că sunt cu mult mai mari față de cât produc.
Degeaba ziarele se situează pe locul 3 în topul preferințelor segmentuelor țintă, dacă spațiul publicitar din ziare nu este atractiv pentru companii. La asemenea cifre de vânzare nu este un ziar local în Iași care să poată acoperi tot spațiul publicitar disponibil. Și de aici până la falimentul ziarului nu este dcât un pas foarte mic. Adevărul a făcut o altă greșeală în momentul în care și-a împărțit publicul țintă prin cele trei ziare: Adevărul local/regional, săptămânalul ADS și Adevărul de Weekend.
Publicitatea nu se va vinde dacă publicul tău țintă este format de un număr foarte mic de cititori – chiar dacă ziarele ar fi citite de 2-3 cititori/exemplar nu poți să emiți pretenții cu un numărt de 10.000 de cititori pe print. Iar ziarele care spun că au peste 10.000 de cititori/zi mint cu nerușinare și nici acestea nu vor vinde mai mult spațiu publicitar.
De ce se mai taie pădurile din România dacă presa scrisă este în moarte clinică? Dacă nu se va renunța la varianta online ziarele nu vor rezist pe print si nici pe online mai mult de 2 poate 3 ani. Și atunci de ce să te mai zbați să vinzi publicitatea în print?