Lucrez de ceva timp, în zona de publicitate, pentru diferite canale media din Iaşi, sau naţionale cu birouri în Iaşi. Tot timpul a fost o piaţă în continuă mişcare, cu mulţi actori care apar cu un anumit profil al publicului ţintă. Fie că discutăm despre agenţii de publicitate, publicitate online, publicitate radio, publicitate tv, publicitate outdoor, sau orice alt fel de publicitate, Iaşul a stat tot timpul bine. Atât ca diversitate a canalelor media, cât şi ca mărime a soluţiilor de promovare. Pe scurt ce inseamna Piata de publicitate ieseana ?
Pentru că, fiecare canal media se adresează unei anumite categorii de public, mai mult sau mai puţin eterogenă. Poate tocmai de aceea, în Iaşi, clientul de publicitate este unul din cei mai norocoşi clienţi din România. Pentru că are de unde alege. Cum îşi alege fiecare client vehiculul media pe care se va promova, este altă discuţie. Sunt factori care depind atât de interpretarea subiectivă a canalelor media, sau factori care depind exclusiv de transferul de încredere pe care îl urmăreşte clientul respectiv. Bineînţeles că există şi factorul financiar, care contribuie la decizia finală a clientului de publicitate. Dar, eu am o vorbă, când vine vorba despre alegerea canalului media, după cât de mare/mic este bugetul de publicitate – nu tot timpul variantele mai “ieftine” sunt şi cele care au rezultate.
Piata de publicitate ieseana
Stăteam zilele trecute şi mă gândeam la cât de mult a evoluat piaţa de publicitate locală din Iaşi. Şi aici mă refer mai mult la numărul de canale media care au tot apărut de-a lungul timpului în Iaşi. Şi recunosc, nu am avut cum să nu observ şi o diluare a serviciilor oferite în piaţa locală. Să vă spun şi de ce: fiind un număr mare de canale de publicitate şi clienţii rămânând în mare cam aceeaşi, există o fugă continuă după atragarerea bugetelor către canalul tău media. Din această fugă continuă, dispare însă un lucru esenţial – orientarea spre rezultatele clientului. Se livrează superficial. Iar clientului îi dispare încrederea în mecanismul publicitar şi în formele de promovare, idiferent de structura lor.
În Iaşi, la prima vedere, lucrurile stau cam aşa: sunt minim 10 agenţii de publicitate care contează, sunt aproximativ 10 radiouri locale, sau naţionale cu frecvenţe locale, sunt aproximativ 5 televiziuni locale, sau naţionale cu frecvenţe locale, circa 5 reviste de timp liber şi numeroase alte alternative online, atât locale, cât şi naţionale cu targetare locală. Ca să nu mai vorbim de zona de outdoor (panotaje, led-uri, bannere, etc). Plus metodele neconvenţionale de promovare.
Şi atunci, vine o întrebare normală: – cum poţi, ca şi client, să îţi eficientizezi campaniile publicitare? Cum poţi să obţii rezultatele cele mai bune pentru tine? Specialiştii de marketing vă vor oferi soluţii – unele adaptate nevoilor voastre, altele adaptate nevoilor lor. Dar, ceea ce cu siguranţă că va aduce rezultate unei campanii publicitare pe Iaşi este constanţa în comunicare şi un mix bun de marketing. Iar un mix bun de marketing trebuie personalizat pe profilul afacerii tale. Pentru unele afaceri, un mix bun înseamnă radio-online-metode neconvenţionale, în timp ce pentru alte afaceri, un mix bun înseamnă tv-outdoor-blogging. Sau diverse alte mix-uri de comnicare.
Dar, de când evoluez în zona de advertising, în Iaşi, pot spune că secretul reuşitei brand-urilor cunoscute, îl reprezintă comunicarea constantă. Altfel spus, după cum şi recomand mai tot timpul clienţilor mei de publicitate (fie că sunt firme mici, medii sau mari), trebuie să aloce un buget constant de promovare, lună de lună, în care să nu intre. Dacă ai un disponibil de 500 ron sau de 5000 de ron, lunar, îndreaptă-te spre canalele media care îţi pot livra rezultate optime pentru afacerea ta, în bugetul pe care ţi-l permiţi.
Invsetind constant în publicitate este imposibil să nu îţi consolidezi brandul, este imposibil să nu existe un transfer de încredere dinspre clienţi înspre brand-ul tău. Cu alte cuvinte, orice ban investit în zona de publicitate, aduce plus-valoare brand-ului afacerii tale. De altfel, în marketing există o teorie, care sună cam aşa: “în marketing 50% din bugetul de promovare se duce unde trebuie, 50% din bugetul de promovare se duce pe apa sâmbetei. Problema este că nu ştii niciodată care din cei 50% se duc unde trebuie”.
Într-o piaţă de publicitate în continuă schimbare, clientul, pe lângă bugetul de promovare alocat lunar, trebuie să livreze serviciul sau produsul său, la standardele cele mai înalte. Cu alte cuvinte, trebuie să ai oameni bine-pregătiţi în firma ta, oameni care să preia clientul adus de canalele de comunicare şi care să-l facă pe acesta să rămână şi după ce îţi trece pragul. Pentru că altfel, bugetele de promovare se vor cheltui şi tu vei rămâne cu senzaţia că efectele campaniilor sunt zero.
Şi nu uitaţi că: “În timp ce aparatele reuşite sunt inventate în laboratoare, produsele reuşite sunt inventate de compartimentul de marketing.” – W.H.Davidow.
Mai jos vă las câteva idei ale lui Philip Kotler, unul din oamenii importanţi ai marketingului:
1. “Companiile bune vor satisface nevoi, companiile extraordinare vor crea pieţe noi”
2. “Este mai important să faci ceea ce este corect din punct de vedere strategic, decât ce este imediat profitabil”
3. “Compania ta nu îşi are locul în pieţe în care nu poate fi cea mai bună”
4. “În prezent, marketerii deştepţi nu vând produse, ci pachete de beneficii”
5. “Nu mai este îndeajuns să îţi satisfaci clienţii, acum trebuie să îi încânţi”
6. “Cel mai important lucru pe care trebuie să îl faci este să îţi dai seama unde se îndreaptă clienţii tăi şi cum poţi tu să fii în faţa lor”
7. “Foarte multe afaceri îşi transformă cu înţelepciune furnizorii şi distribuitorii în parteneri valoroşi”
8. “Orice afacere este o afacere care oferă un serviciu. Serviciul tău stârneşte un zâmbet pe faţa clientului tău?”
9. “Vinde valoarea, nu preţul”
10. “Cea mai bună reclamă este reclama pe care o fac clienţii mulţumiţi”
Să investiţi calm şi inspirat bugetele de marketing. :).