Poate că vă veți aștepta ca această postare să facă referire la situațiile tensionate din lume, sau la țările în care foametea este o stare de fapt. Din păcate vă voi dezamăgi și voi vorbi despre cum să supraviețuiești într-o piață în continuă cădere și modificare, așa cum este piața de publicitate (servicii de publicitate) din Iași. Multă lume, atunci când aude că lucrez în domeniul publicității deja mă vede ca ”ăla care are multi bani – că lucrează la Radio ZU”. Uneori poate au dreptate, dar de cele mai multe ori este o idee preconcepută. Despre supravietuirea publicitatii.
Din păcate, publicitatea nu mai este un domeniu în care să întorci banii cu lopata – sau poate încă nu am descoperit eu rețeta (și nici colegii mei). Da, prin 2006-2008 se câștiga foarte bine din piața de publicitate ieșeană – erau cu mult mai multe canale media prezente pe piața ieșeană. Dar acum, fiecare furnizor de publicitate se bate pe aceeași clienți, iar bugetele sunt în conservare – scădere. Și nu pentru că, firmele din Iași nu mai au nevoie de campanii de publicitate, ci mai degrabă datorită lipsei de clienți și de cash-flow.
Poate că vor fi unii dintre voi, care îmi vor spune că lumea s-a orientat spre online, Facebook și spre acțiuni de promovare mai puțin costisitoare. Din ce am putut observa eu, în ultima vreme, nici pe domeniile new nu se văd mari mișcări de trupe. Și fiecare canal de publicitate își are segmentul lui țintă pe care îl targetează, segment de unde firmele își atrag clienți. Ca furnizor de servicii de publicitate, vei ajunge într-un punct în care îți vei pune problema de cum să îmbunătățești serviciile și să îți crești vânzările. Ușor de spus, greu de făcut.
Totul se transformă într-o luptă pentru supraviețuire, în care tu trebuie să fii cel mai tare, iar ceilalți să se transforme în muritori de foame. Așa gândesc majoritatea celor care activează în domeniul publicității din Iași. Și te transformi, începi să vezi competitori în fiecare om pe care îl întâlnești în periplurile tale, începi să suferi de scenarită, începi să faci alianțe (cu cei care gândesc ca și tine), începi să îți treci în planul doi principiile de viață. Vorba aia – trebuie sa mănânce și gura ta o bucată de pâine. Iar la un moment dat, începi să devii disperat, iar disperarea asta se va vedea în discursul tău, în modul tău de a te purta cu majoritatea clienților tăi. Toate vor duce la declin și la lacăte pe ușă.
Lucrez de ceva timp în domeniul publicității și am văzut diverse comportamente în piață – la colegii mei de breaslă. Lupta de supraviețuire face multe victime. Dar poate că dimineața dacă îți faci un plan de bătaie corect, îți faci un discurs onest față de cei pe care îi vei întâlni, poate că nu îi vei mai privi pe toți ca pe niște dușmani care îți vor fura banii. Fii corect cu tine și cu ai tăi clienți și cu siguranță vei avea de câștigat. Nu încerca să urci scara ierarhică și profesională calcând pe oameni, pentru că atunci când vei coborî, tot pe aceleași scări o vei face.
Piața de publicitate din Iași nu este o piață așa cum își dorești tu, dar adaptează-te tu la ea. Vină cu soluții noi și cu idei noi – dacă vei face treaba asta, cu siguranță nu vei dispărea. Piața de publicitate din Iași are nevoie de un suflu nou – fii tu primul care îl dă și te asigur că vei crește frumos și fără compromisuri și dușmani.