Clientul de publicitate – partener sau vaca de muls

 

publicitate

Clientii, mereu nemultumiti, mereu in cautare de solutii, mereu orientanti catre stimularea vanzarilor. Multi dintre noi, am avea tendinta de a privi clientul de publicitate ca pe o fata mare, gata de maritis. Oare chiar asa o fi? Sau acei clienti nemultumiti sunt din cauza noastra si din cauza faptului ca, serviciile pe care le primesc nu sunt cu oferite cu profesionalism? Spun lucrul acesta, pentru ca, piata de publicitate a devenit, din punctul meu de vedere, plina de “specialisti” in servicii publicitare.

De aceea, de cele mai multe ori, clientii trebuie sa se orienteze spre agentiile de publicitate, spre oamenii cu studii/experienta in sectorul publicitatii, spre profesionisti, pe care sa ii si asculte. Pentru ca marketing-ul si publicitatea poate sa fie facuta de oricine, dar nu oricine stie sa mix-eze instrumentele de marketing, in asa fel incat sa obtina rezultatele dorite. Una e sa iti faci strategia de marketing pe termen scurt de 1 luna si una e sa apelezi la o agentie de publicitate, pentru o strategie de marketing pe termen lung. Viziunea unei agentii de publicitate se duce pe o perioada de cel putin 1 an de zile.

Vom ajunge la discutia despre resursele financiare pe care o firma trebuie sa le investeasca, atunci cand apeleaza la o agentie de publicitate. Si aici se poate merge pe o agentie ieftina, care sa ofere servicii de proasta calitate, sau se poate merge cu o agentie cu portofoliu si cu experienta pe sectorul tau de activitate, dar careia trebuie sa ii platesti un pic mai mult.

Din ce am observat, piata locala, se duce catre agentiile din Bucuresti, mai bine spus catre brand-urile agentiilor din Bucuresti. Marii jucatori din Iasi, sau din alte orase ale tarii, cauta sa apeleze la serviciile agentiilor din Bucuresti, crezand ca asa vor avea garantia succesului campaniei lor. Dar, intreb si eu ca nestiutorul – un plan de marketing, o strategie, o campanie, poate fi gandita numai navigand pe net, pe paginile potentialilor clienti? Pentru ca o agentie din Bucuresti  se va deplasa mai greu la sediul clientului de publicitate.

Pe de alta parte, agentiile din Bucuresti au infrastructura necesara sa sustina un plan de marketing la nivel national, o campanie publicitara la nivel national. Au si logistica umana necesara sustinerii unor campanii paralele, lucrul pe care o agentie din provincie il reuseste mai greu. Si da au forta financiara de a se lupta cu marii colosi in ale publicitatii. Dar, unele agentii din Bucuresti nu au un lucru esential – respectul fata de clientul din fata sa. Aici, un castig important il au agentiile din provincie, care din dorinta de a castiga un client, te privesc pe tine, clientul de publicitate cu tot respectul cuvenit. E drept, nu garanteaza nimeni ca, atunci cand va creste, agentie aceasta mica, nu se va molipsi de sindromul aerului rarefiat si se va purta de sus cu tine.

Pe o piata de sute de milioane de euro, “hienele” in ale publicitatii, cauta sa castige clienti cat mai multi si sa isi asigura salarii frumoase, dar putini sunt cei care cauta sa castige increderea clientilor lor si sa ii transforme in clienti fideli. Pitch-urile de publicitate se fac pe sume imense, sunt si interese ce se traduc in multe zerouri – unii dintre noi nici nu ar putea sa numere zerourile. Dar poate ca industria publicitara a fost artificial crescuta de noi, oamenii ce lucram in marketing-promovare. Poate ca preturile ce se platesc in ziua de astazi pe campaniile de brand sau de produs, nu reflecta altceva decat lacomia publicitarilor.

Cum poate cuantifica clientul adevarata valoare a unei campanii? In banii pe care ii investeste in publicitate, sau in serviciile pe care le primeste? Agentiile de publicitate cum stabilesc pretul corect al unei campanii? Ce etalon folosesc pentru a stabili costul final pe care il cer clientului? Bugetele de promovare cum sunt stabilite la inceputul/sfarsitul fiecarui an, in functie de investitiile de anul trecut, sau in functie de previzionarile specialistilor de publicitate?

In fond si la urma, urmei, bugetele de marketing nu trebuie sa dispara – trebuie doar sa fie orientate si gestionate corect. Pentru ca, de cele mai multe ori, aceste bugete de promovare sunt directionate prost, catre instrumente de marketing ce nu sunt benefice pentru firma/firmele respective.

Noi, oamenii de marketing, trebuie sa intelegem ca, un client poate fi pacalit o singura si ultima data. In felul acesta ne inchidem usile definitiv la firmele respective. Iar vestea in piata circula repede.

Clientul este important – nu uitati lucrul acesta – fie ca lucrati in provincie sau in Bucuresti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.