Epidemia troliana. În ultima perioadă, mai exact de vreo lună așa, ne confruntăm cu o noua epidemie, a trolilor. Este o altfel de maladie, care nu s-a manifestat până acum. Suntem din ce în ce mai puțini care rezistă în fața acestei avalanse, din partea acestor troli. Peste tot pe unde întorci capul, nu vezi altceva decât aceste păpuși în stânga, sau în dreapta. Suntem invadați de ei, de trola șefă și de subalternii ei. Asistăm la o cucerire treptată a simțurilor de către aerul trolian. Că ești adult sau că ești copil, cu toții suntem afectați. Unul își dorește din tot sufletul să își îmbogățească colecția, celălalt își dorește să nu își dea toată averea pe troli. La insistențele tale, copilule, bineînțeles.
Peste tot, pe unde te uiți, vezi troli
Fie că vorbim despre panouri fixe, fie că vorbim despre spoturi audio, sau vorbim despre clipurivideo, toată media din România vorbește despre troli. Trebuie să recunosc, că cine a făcut strategia de marketing, a optat spre un maketing agresiv, care deja începe să agaseze. Dar ce este mai important, își atinge scopul – din ce în ce mai mulți copii și părinții lor știu ce este acela trol. Este imposibil, practic, să nu intri în contact cu suflul noului curent de marketing trolian.
Weekend-ul care tocmai a trecut, am fost și noi afectați de epidemia troliană, nefăcând altceva decât să ne facem mici cumpărături dintr-unul din supermarketurile din Iași. Știți stilul acela de cumpărături, punct ochit, punct lovit? Ne-am dus direct la magazinul de la care trebuia să cumpărăm ceva. Când colo, o forță nevăzută, ne-a dus spre ei, spre troli. A trebuit să cumpărăm pe trola șefă și pe trolul albastru. Ce nu face un părinte pentru fericirea indusă a copilului său?
Lucrez de ceva timp în publicitate, știu care sunt etapele din strategia de implementare a unui nou produs/concept în piață. Știu că dacă vrei să îți consolidezi brandul în piață, trebuie să comunici agresiv. Cea mai bună metodă de promovare este comunicarea integrată, cu mesaj unitar pe toate canalele. Dar, marketingul trolian, mi se pare unul din cele mai agresive din ultima perioadă. Nu zic că nu este bine făcut, dar se poate să atingă un nivel de saturație din partea celor pe care îi targetează, mult prea repede. Să ardă repede și cu artificii.
Dar vreau să vorbesc și despre altceva. Care este trecut în cărțile de specialitate ca stimularea nevoilor sau ca și crearea nevoii în rândul consumatorului. În cazul nostru, consumatorul este copilul, general vorbind. Iar nevoia creată este aceea de a avea un trol. Chiar dacă nu îl ajută tehnic la nimic, se merge mai mult pe nevoia emoțională a copilului, de a fi în rând cu prietenii lui, care au troli. Tu, ca părinte ești cam legat și de mâini și de picioare, în momentul în care ești cu odrasla în magazin. Oricât training îi faci acasă, oricât îi explici că astăzi, la cumpărături nu îi vei cumpăra nimc și oricât de înțelegător este copilul tău, nu va rezista când va fi față în față cu el. Va fi atras de un magnet, va intra în tranșă și nu va vedea nimic altceva decât imaginea trolului.
Echipa de marketeri din spatele epidemiei troliene, trebuie felicitată. Pentru că, deși este foarte agresivă și te duce repede la saturație, campania și-a atins ținta. Sunt din ce în ce mai puține familii în care nu se discută despre troli. Tot mai mulți părinți care se sună pentru a se întreba de unde pot fi luați trolii. Din ce în ce mai mulți adulți care își fac colecție cu magneții trolieni. Și tocmai de aceea spun că este o epidemia troliană, la care încă nu s-a găsit vaccin. Sau cel puțin eu nu am auzit de existența vreunui vaccin.
Chiar sunt foarte curios ce încasări totale vor fi la filmul Trolii. În primul rând investiția în campaniile de publicitate a fost cu siguranță una foarte mare. Ca urmare, e aiurea tare pentru echipa de marketeri din spatele campaniei de comunicare. Penru că au cheltuit sume imense de bani, pe care nu au reușit să le amortizeze.
Aș mai scrie, dar mă cheamă trolii din cameră de la fiică-mea să bem un ceai împreună, să îmi mai povestească ce planuri au. Cum aflu informații importante cum vă voi spune și vouă. Nu de alta, dar să fim pregătiți de o altă epidemie a trolilor. Sau a cum se vor chema următoarele figurine sau păpuși inventate pentru a spori încasările.