Fenomenul moca

Fenomenul moca. Cum se traduce lucrul acesta, servicii profesioniste, sau produse de calitate pe care toată lumea le vrea la preţuri derizorii sau dacă se poate moca. De aici şi fenomenul mocangeală. Ei, fenomenul acesta s-a transmis mai ceva ca o epidemie şi sunt afectaţi pe rând sau toţi odată, toţi oamenii care intră în contact cu acest fenomen. Fie că discutăm despre produse, fie că discutăm despre servicii, fenomenul de mocangeală pune în pericol buna desfăşurare a relaţiilor de business.

Fenomenul moca

Dece spun acest lucru? Păi este simplu – în momentulîn careacest fenomen se va extinde, toată lumea, instinctiv va căuta să aibă costurile cele mai mici şi automat va face rabat de calitate. Sau dacă va încerca să ţină stindardul sus, din punct de vedere al calităţii, nu va reuşi să îşi acopere costurile, iar mai devreme sau mai târziu va trebui să îşi închidă prăvălia. Este un fenomen periculos şi datoriă faptului că, poate afecta percepţia noastră asupra calităţii lucrurilor. Vom fi în pericolul de a analiza produsele sau serviciile nu după calitatea lor, ci după preţul pe care îl plătim pentru a intra în posesia lor.

Sunt sigur că, la un moment dat în viaţă vi s-a întâmplat să vindeţi ceva (produs sau un serviciu). Şi sunt convins că prima întrebare pe care aţi primit-o a fost – “cât costă?” şi nu ce poate face produsul respectiv, ce beneficii îi aduce serviciul respectiv. Lumea îşi setează aşteptările după câţi bani cheltuie pe un anumit produs/serviciu. Dacă dă o “caruţă” de bani pe un produs/serviciu, automat se aşteaptă ca rezultatele să se vadă din momentul achiziţiei. Dacă dă o sumă cât mai mică de bani, apare ca un pansament, motivarea că oricum am plătit puţin  şi nu am aşteptări prea mari de la el. Păi şi atunci, de ce l-ai mai achiziţionat?

Bunicii noştri aveau o vorbă “şi cu slănină în pod şi cu degetele unse” sau “ce ai economisit pe făină, ai dat pe slănină”. Înţelepţi bunicii noştri nu? Am fost şi eu afectat de acest fenomen de mocangeală şi am luat şi eu produse mai ieftine. Ghiciţi ce? Per total, am ajuns mai scump. Pentru că produsele ieftine s-au stricat şi a trebuit să cumpăr un alt produs pentru a îmi rezolva problema/dorinţa. Dar, de data aceasta, pentru a fi sigur că nu se va mai strica, am mers pe varianta mai scumpă, dar care ştiam din experienţa altor prieteni că nu se va strica aşa de repede.

Nu zice nimeni că nu trebuie să ne eficientizăm bugetele. Că nu trebuie să facem economii. Că nu trebuie să ne gândim şi la ziua de mâine. Sau că nu trebuie să ne gândim la investiţiile noastre. Dar, fenomenul acesta de mocangeală nu ţine cont de economisire. Ţine mai mult cont de faptul că este gratis sau aproape gratis şi dacă este aşa de ieftin, hai să îl iau. Oricum nu dau mulţi bani pe el. Ţin să te contrazic – pentru că nu dai acum bani mulţi, dar te-ai gândit că dacă iei mai multe produse/servicii ieftine şi care nu te ajută, rişti să cheltui mai mulţi bani decât dacă ai fi luat de la început un produs/serviciu mai scump, dar care îţi satisfăcea nevoia/aducea rezultatele scontate.

Am păţit-o de multe ori să fiu întrebat prima dată cât costă. De multe ori când ofeream răspunsul, venea automat remarca – scump domnule scump. Şi atunci eu puneam întrebarea normală “Scump comparativ cu ce?”. Ei, şi de aici începea distracţia şi aşa aflam că de fapt şi de drept oamenii nu caută să aibă rezultate, ci să cheltuie cât mai puţin în lucruri care, de cele mai multe ori nu îi aduc mai mulţi bani. Trebuie doar răbdare şi un pic de implicare.

Fenomenul de mocangeală apare atât la clienţi (şi aici cu toţii am fost clienţii cuiva) şi la firme/vânzători (sunt sigur că la un moment dat am vândut ceva fiecare dintre noi). Şi asta vine pe de o parte datorită dorinţei firmelor/vânzătorilor să facă rost cât mai repede de bani şi să îşi vândă produsele cât mai repede,  dar şi datorită clienţilor care nu sunt dispuşi să cheltuie foarte mult. Vor să facă economie pentru a avea de cheltuit pentru lucrurile care contează cu adevărat – distracţiile fiecăruia dintre ei.

Închei printr-o întrebare – “nu s-a inventat încă un vaccin anti-mocangeală”?

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.